Η τεχνική Solarisation

14 Ιουλ 2015



Σολαριζασιόν
Η σολαριζασιόν ή το φαινόμενο «Sabattier» είναι η τεχνική της μερικής αντιστροφής της εικόνας ομιχλιάζοντάς τη με άσπρο φως κατά την εμφάνιση και συμπληρώνοντας μετά τον χρόνο εμφάνισης. Η μερικά εμφανισμένη εικόνα, μαζί με τα υποπροϊόντα της εμφάνισης, κάνει το φως ομιχλιάσματος να έχει μεγαλύτερο αποτέλεσμα στα λιγότερο εκφωτισμένα μέρη του γαλακτώματος. Κατά μήκος των συνόρων της ομίχλης και των σκούρων τόνων της εικόνας εμφανίζεται μια ανοιχτότερη γραμμή.






Διαδικασία της σολαριζασιόν
Το εκτεθειμένο φιλμ, 1, (που φαίνεται εδώ οε μεγάλη μεγέθυνση) εμφανίζεται μερικά, 2, ομιχλιάζεται με άσπρο φως και μετά εμφανίζεται πλήρως, 3. Οι περιοχές των σκιών που επηρεάζονται περισσότερο από την εκφώτιση του ομιχλιάσματος, γίνονται οχεδόν τόσο πυκνές όσο και τα φωτεινά μέρη που έχουν προστατευθεί μερικά από το ομίχλιασμα από τα οωματίδια που μαύρισαν κατά την πριν το ομίχλιασμα εμφάνιση. Η καθαρή γραμμή των ακμών είναι το αποτέλεσμα των εξαντλημένων υποπροϊόντων της επεξεργασίας που καθυστερούν την εμφάνιση, κατά μήκος των συνόρων ανάμεοα στα πυκνά μέρης της αρχικής εικόνας και του ομιχλιάσματος. Αυτό εμφανίζεται ααν μια μαύρη γραμμή στη φωτογραφία, 4.







Σολαριζασιόν φωτογραφίας
Είναι πολύ εύκολο να σολαριζάρετε ένα φωτογραφικό χαρτί αν και είναι δύσκολο να επαναλάβετε τη διαδικασία με το ίδιο ακριβώς αποτέλεσμα. Αν είναι δυνατό διαλέξτε μια εικόνα που να έχει ισχυρά γραμμικά στοιχεία. Κατασκευές με φόντο τον ουρανό, ισχυρά φωτισμένες ανώμαλες επιφάνειες, σήματα και σχήματα είναι ιδανικά. Η φωτογραφία θα πρέπει να έχει παντού οξύτητα. Κάντε δοκιμή για την έκθεση και μετά εκθέστε τη φωτογραφία σε ένα χαρτί σκληρότερο απ' αυτό που θα χρησιμοποιούσατε κανονικά. Αφήστε το χαρτί για το μισό του χρόνου εμφάνισης και μετά ανάψτε ένα άσπρο φως για ένα περίπου δευτερόλεπτο. Βεβαιωθείτε ότι το φως φωτίζει ομοιόμορφα τη λεκάνη του εμφανιστή. Συμπληρώστε τώρα το χρόνο εμφάνισης χωρίς ανάδευση. Στερεώστε και πλύντε κανονικά. Η φωτογραφία θα έχει μια γενικά γκρίζα επιφάνεια, με μερικά ανεστραμμένους τόνους και γραμμές στις ακμές, κάτω. Τυπώνοντας σε λεπτό χαρτί μπορείτε να το τυπώσετε εξ επαφής σ' ένα φύλλο σκληρού βρωμιούχου χαρτιού για να έχετε ένα καθαρότερο, ανεστραμμένο αποτέλεσμα.

Σολαριζασιόν φιλμ
Το σολάρισμα ενός αρνητικού σας επιτρέπει να κάνετε μεγεθύνσεις στις οποίες οι γραμμές των ακμών είναι πιο φανερές και αποφεύγετε επίσης τη γενική γκρίζα εμφάνιση που χαρακτηρίζει το σολαριζάρισμα του φωτογραφικού χαρτιού. Μπορείτε να σολαριζάρετε ένα κανονικά εκφωτισμένο φιλμ, κατά τη διάρκεια της εμφάνισής του, αλλά είναι πιό εύκολο και ασφαλές να δουλέψετε με ένα αρνητικό που υπάρxει ήδη. Χρησιμοποιήστε μια πλάκα φιλμ μέτριας αντίθεσης όπως το γραμμικό φιλμ της ilford. Δοκιμάστε το γιά τη σωστή έκθεση και μετά τυπώστε εξ επαφής το αρχικό αρνητικό σε μια πλάκα φιλμ. Τοποθετήστε το σε μια λεκάνη με εμφάνιση χαρτιών για το μισό απο τον κανονικο χρόνο εμφάνισης και αναδεύστε το.



Μετά χρησιμοποιήστε άσπρο φως για να ομιχλιάσετε το φιλμ για τον ίδιο χρόνο με την έκθεση επαφής, και συνεχίσετε την εμφάνιση χωρίς ανάδευση. Όσο μεγαλύτερος είναι ο χρόνος ομιχλιάσματος σε σχέση με το χρόνο έκθεσης της εικόνας τόσο μεγαλύτερο είναι το φαινόμενο της αντιστροφής. Αυτή η διαδικασία παράγει ένα σολαρισμένο θετικό πάνω σε φιλμ. Πλύντε το και στεγνώστε το και μετά μπορείτε να το τυπώσετε εξ επαφής με το συνηθισμένο τρόπο πάνω σ' ένα κομάτι απ' το ίδιο φιλμ για να σχηματίσετε ένα αρνητικό. Κόψτε το αρνητικό από την πλάκα του φιλμ έτσι ώστε να ταιριάζει στο φορέα αρνητικών για να κάνετε φωτογραφίες.





Βαθμός σολαρίσματος
Δεν είναι εύκολο να προβλέψετε με βεβαιότητα το πως θα εμφανισθεί μια εικόνα όταν σολαριοθεί. Αν θέλετε ισχυρές γραμμές ακμών προσπαθήστε να κάνετε τον τόνο που παράγεται από το ομιχλίασμα πολύ κοντά στον διπλανό τόνο της εικόνας. Ομιχλιάζοντας το πρώτο θετικό στάδιο, οι φωτεινές περιοχές του θέματος εμφανίζονται αντεστραμμένες στην τελική φωτογραφία. Το μήκος της έκθεσης στο άσπρο φως καθορίζει την εμφάνιση του αποτελέσματος.Μπορείτε επίσης να φτιάξετε διπλή σολαριζασιόν, σολαριζάροντας και το θετικό και το αρνητικό στάδιο με τα σύνορα των τόνων να σχηματίζουν διπλές γραμμές. Ενας άλλος τρόπος να δουλέψετε είναι να αρχίσετε με ένα βρωμιούχο χαρτί, να κάνετε μετά ένα αντίγραφο του και να σολαριζάρετε το αρνητικό.

απόσπασμα - κείμενο: John Hedgecoe "Το βιβλίο του φωτογράφου", (αναδημοσίευση)