H Φωτογραφία το 1920 - 1930
Στη δεκαετία του 1920 οι καλλιτέχνες μεθυσμένοι από τις ιδέες του 1917 και την Ρώσικη Επανάσταση , πίστευαν ότι η νέα εποχή απαιτεί νέα μέσα και μαζική παραγωγή. Οι Φωτογράφοι άρχισαν να απομακρύνονται - παρεκλίνουν από το απλό φωτογραφικό ρεπορτάζ και πειραματίζονται με το φωτομοντάζ τις κονστρουκτιβιστικές συνθέσεις, τα αντισυμβατικά κάδρα, τις ανορθόδοξες οπτικές γωνίες και τα close-ups.
Σοσιαλιστικός Ρεαλισμός 1930-1950
Ο Σοσιαλιστικός Ρεαλισμός στη φωτογραφία είναι ένα μοναδικό φαινόμενο στην ιστορία της παγκόσμιας φωτογραφίας. Παρήγαγε έναν ασύγκριτα ισχυρό συμβολισμό και μία νέα μυθολογία, δοξάζοντας τα επιτεύγματα του καινούργιου σοβιετικού κράτους, εξιδανικεύοντας τον σοσιαλιστικό τρόπο ζωής.
Η πολυμορφία του καλλιτεχνικού στυλ της δεκαετίας του 1920 περιορίστηκε από το Κομμουνιστικό Κόμμα το 1932, όπου με ψήφισμά του διακήρυξε την αναδιοργάνωση και την ενοποίηση των καλλιτεχνικών και λογοτεχνικών οργανισμών. Η αναμόρφωση του ρωσικού πολιτισμού ολοκληρώθηκε με την υιοθέτηση της πολιτικής του σοσιαλιστικού ρεαλισμού στο Πρώτο Συνέδριο των Σοβιετικών Συγγραφέων το 1934. Η φωτογραφία έγινε το σπουδαίο καλλιτεχνικό εργαλείο της προπαγάνδας στη διαμόρφωση μιας συλλογικής συνείδησης, με το σκοπό τη δημιουργία του νέου Σοβιετικού Ανθρώπου. Αυτό οδήγησε σε μια πληθώρα έργων όπου χαρακτηρίζονται από εξιδανικευμένες εικόνες ηρωικών ανδρών και γυναικών, χαρούμενοι νεολαιοι πιονέροι, αφθονία προιόντων, όπως επίσης δοξαστικές απεικονίσεις της Σοβιετικής δύναμης καθώς και επιτεύγματα που θα οδηγούσαν μπροστά σε ένα μέλλον ευημερίας κάτω από την ηγεσία του μεγάλου Στάλιν.
Αυτοί οι 'Ηρωες του Σοσιαλισμού έγιναν οι αστέρες όλων των Σοβιετικών εντύπων και του κινηματογράφου, πιστοί στο καθεστώς και προέτρεπαν το κοινό να τους μιμηθεί.
Β' Παγκοσμίος Πολέμος
Σοβιετική φωτογραφία την περίοδο 1941 -1945 καταλαμβάνει μία ιδιαίτερη θέση στην παγκόσμια φωτογραφία. Για τέσσερα χρόνια, μια μεγάλη ομάδα επαγγελματιών φωτογράφων ανέλαβε να τεκμηριώσει οπτικά ένα θέμα σε πρωτόγνωρη κλίμακα, που συνδέεται με τα καταστροφικά συμβάντα του πολέμου επηρεάζοντας εκατομμύρια ανθρώπους σε τεράστιες εκτάσεις του εδάφους της, από το Βόρειο παγωμένο Ωκεανό μέχρι τον Καύκασο, και από τον ποταμό Βόλγα έως στο Βερολίνο.
Οι Φωτογραφίες Πολέμου έφεραν ξεκάθαρα τα σημάδια της σοβιετικής νοοτροπίας και απηχούσαν τη συστηματική προπαγάνδα του καθεστώτος. Αλλά η σημασία του επίσημου δόγματος ξεθώριασε κάτω από το φως της αλήθειας που αποκάλυψε για τον πόλεμο και τους ανθρώπους που αγωνίστηκαν, έζησαν και πέθαναν σε αυτόν. Οι Φωτορεπόρτερ κατέγραψαν αυτό που είδαν όπως το είδαν κατα τη διάρκεια των βομβαρδισμών στα πάγωμενα χαρακώματα καθώς περνούσαν τον πολύτιμο χρόνο της ημέρας μαζί με τους στρατιώτες σε μια στιγμιαία ανάπαυλα.
Το πιο σημαντικό χαρακτηριστικό της Σοβιετικής φωτογραφίας αυτής της περιόδου ήταν αδιαμφισβήτητα η αγάπη γιά τον 'Ανθρωπο. Αυτή η ποιότητα δεν μειώνεται από τη βαρβαρότητα των σκηνών που φωτογραφήθηκαν ή από την καλά εκτελεσμένη επίσημη εντολή να φωτογραφίζουν μόνο συγκεκριμένα θέματα. Κατά την διάρκεια του τετράχρονου πολέμου η Σοβιετική Φωτογραφία έκανε ένα μεγάλο άλμα πρός τα εμπρός στη δραματοποίηση των θεμάτων και στην εκφραστικότητα.
επιμέλεια: J.Eco
πηγή : Nailya Alexander Gallery