Μιχάλης Πόρναλης

3 Αυγ 2015




Ο Δημιουργός της Φωτογραφικής Μελωδίας...




Oδοντίατρος στο επάγγελμα, με σπουδές στην Aθήνα και στη Στοκχόλμη, με καταγωγή από τα Tρίκαλα, ο Mιχάλης Πόρναλης εγκαθίσταται το 1985 στον Bόλο. Oι φωτο-εικαστικές αναζητήσεις της πρώτης περιόδου (με πολλές εκθέσεις ανάμεσα στις οποίες και την ονομαστή παλιά Gallerie 4 του Γιάννη Aλεξόπουλου στον Bόλο) δίνουν σταδιακά (μετά το '90) τη θέση τους στη φωτογραφία τοπίου και κοινωνικής ζωής.
Eντυπωσιάζει το γεγονός ότι ο Mιχάλης Πόρναλης με την επιμονή του και την καθαρή, σταθερή, ρεαλιστική και βαθιά ποιητική φωτογραφία του έχει αναβιώσει, δίχως, φυσικά, να το επιδιώξει τη μεγάλη παράδοση των ντόπιων φωτογράφων.
O Mιχάλης Πόρναλης έχει εξελιχθεί, ίσως χωρίς να το ξέρει, στον φωτογράφο που συστηματικά καταγράφει με τον φακό του τη ζωή στη Mαγνησία.
Eίναι συγκινητική η προσήλωση με την οποία έχει επιδοθεί στη φωτογράφηση του Πηλίου, των Σποράδων, του Bόλου. Hδη, το λεύκωμά του για το Πήλιο συμπυκνώνει ένα κομμάτι της δημιουργίας του αλλά είναι η εν γένει εκδοτική δραστηριότητά του με οδηγούς, καρτ ποστάλ και λευκώματα που προκαλεί το ενδιαφέρον ίσως γιατί είναι τόσο σπάνια πλέον αυτή η εστίαση σε μία γεωγραφική περιοχή.
O Mιχάλης Πόρναλης κάνει αυτό που θα ευχόταν κανείς να έκαναν και άλλοι στα μεγάλα και μεσαία αστικά κέντρα. Eχει ήδη στο αρχείο του τη Mαγνησία της δεκαετίας του 1990 και προχωράει στον 21ο αιώνα. Tο λεύκωμά του για το Πήλιο είναι η χαρά της ζωής.






"...όταν ο φακός καταφέρνει να μεταμορφώσει το αντικείμενο του,μεταβάλλοντας το απο αδιάφορο καθημερινό συμβάν, σε "μαγικό" περιβάλλον, τότε δεν μπορούμε να αρνηθούμε την δύναμη της εικαστικής δημιουργίας που έχει αυτό το μέσο...", αναφέρει η ιστορικός τέχνης Β.Καραϊσκου.
Πέρα από αυτό βλέπουμε όχι την δυνατότητα, αλλά την πραγματικότητα που έχει δώσει, η αλληγορία της φωτογραφικής τέχνης του Πόρναλη με την καθαρά μεταφυσική της προέκταση. Βήμα – βήμα στην πορεία του απο τον αγνό ρεαλισμό, ο Μιχάλης Πόρναλης προχώρησε στην αλληγορία με ενα βαθύ εκφραστικό τρόπο πνευματικής ανάτασης και αισθητικής ομορφιάς.



Μπορεί μια φωτογραφία να είναι ένα κλίκ της φωτογραφικής μηχανής, στο αντίκρυσμα της όμως, ξεπηδά μια πλημμυρίδα από μνήμες από βιώματα και συναισθήματα. Προεκτάσεις του νου, ταξίδια μαγικά. Αυτό μπορεί να είναι μια φωτογραφία. Το κοινότυπο καθημερινό συμβάν γίνεται εικαστική δημιουργία, γίνεται τέχνη. Δεν είναι απλή αποτύπωση και μεταφορά του κόσμου που μας περιβάλει, εφόσον ξεπηδά η ευαισθησία, η δύναμη και το 'ονειρο μέσα από αυτό....
Είναι η συμβολή του φωτογράφου, η ιδιαιτερότητα, η ταυτότητά του.'Ολα αυτά συνυπάρχουν στην τέχνη του Μ.Πόρναλη.
Η παράλληλη και πετυχημένη ενασχόλησή του με την μουσική , τον ώθησε να δημιουργίσει φωτογραφίες που στην πραγματικότητα είναι κομμάτια αρμονίας, μουσικές μελωδίες χρωμάτων...




Η σειρά των φωτογραφιών από το παλιό εργοστάσιο του Ματσάγγου είναι αποσπάσματα ονείρου, κομμάτια σκόρπιων εικόνων άλλου χρόνου και τόπου, άγνωστοι μύθοι κι απόκρυφες ιεροτελεστίες.Τα ετερόκλητα στοιχεία παντρεύονται σε μια ισορροπία που αναδεικνύει την ωριμότητα του Πόρναλη πίσω από τον φακό.
'Ολη αυτή η δημιουργία του Μ.Πόρναλη επιβραβεύται με χρυσά, αργυρά και χάλκινα μετάλλια καθώς και πολλούς επαίνους και διακρίσεις στους διαγωνισμούς της ΕΦΕ.
Προσπαθώντας να περιγράψει και να ερμηνεύσει κανείς τον Πόρναλη μέσα από όλον αυτόν τον θησαυρό της φωτογραφικής του δημιουργίας, ανακαλύπτει και επιβεβαιώνει έναν αμετανόητο έφηβο.
Οι συναισθηματικές μεταπτώσεις του φορμάρονται υποτίθεται μέσα στα όρια του "καδραρίσματος" μιας φωτογραφίας, ενώ στην πραγματικότητα αποτελούν ένα βήμα μια υπόσχεση και μια αναμονή, αναδεικνύοντας αυτόν τον έφηβο σε ανηπέρβλητο εραστή της θηλικής αρχής που είναι η μνήμη, η τέχνη και η ομορφιά.





κείμενο: 'Αρης Βολιώτης
πηγή: " έν Βόλω" , (αναδημοσίευση)















Μιχάλης Πόρναλης