Alexey Brodovitch

10 Ιαν 2017



"εάν γνωρίζετε τον εαυτό σας, είστε καταδικασμένοι..."




1898 Ogolitchi (Russia) - 1971 Le Thor (France)
'Ενας από τους σημαντικότερους  Σχεδιαστές και Φωτογράφους στην Αμερική  τις δεκαετίες του '30 και του '50.  Παιδί αριστοκρατικής και πλούσιας οικογένειας, μεγάλωσε στην Μόσχα και στην Αγία Πετρούπολη.
Το 1914 άφησε τις καλλιτεχνικές σπουδές του και έγινε ο πρώτος υπολοχαγός  του  Λευκού στρατού στο πλευρό του τσάρου. Πολέμησε στην Ρουμανία, την Οδησσό και τον Καύκασο. Το 1920 φεύγει από την Ρωσσία με την νίκη των Μπολσεβίκων για το Παρίσι.  Εκεί εργάστηκε ως ζωγράφος σκηνικών στα Ρωσικά μπαλέτα του Sergei Diaghilev.
Από το 1924 ασχολείται με τον σχεδιασμό εξωφύλλων περιοδικών και πόστερ εκθέσεων.  Κερδίζει πολλά βραβεία για την δουλειά του και καθιερώνει την φήμη του.
Έγινε διευθυντής τέχνης στο Athélia Studio, το οποίο του έδωσε την ευκαιρία να κατευθύνει όλες τις πτυχές της δημιουργικής του παραγωγής. Είχε γίνει ένας από τους πιο σεβαστούς σχεδιαστές της εμπορικής τέχνης στο Παρίσι, το Παρίσι όμως άρχισε τότε να χάνει το πνεύμα της περιπέτειας που είχε αρχικά. 'Ετσι κοίταξε πέρα ​​από τον Ατλαντικό για νέες ευκαιρίες.

Το 1930 μετακομίζει στην Φιλαδέλφεια των ΗΠΑ. Δημιουργεί και διδάσκει ένα  τμήμα  στο Advertising Design στο Pennsylvania Museum Art School. Το 1934 πηγαίνει στην Νέα Υόρκη και το 1958 εργάζεται σαν Art Director στο περιοδικό μόδας Harper's Bazaar, απογειώνοντάς το εικαστικά.
Το 1941  δημιουργεί σχολή Design στο New School  for Social Research, μαθητές του ήταν εκεί οι Bassman, Fauer, Namuth και Avedon, o οποίος έλεγε γ'αυτόν: "...ο Alexey είναι ο Mόνος Δάσκαλος...".
Μεταξύ των άλλων σχεδίασε και τα βιβλία των Kertesz "Day of Paris"- 1945, Munkasci "Nudes"-1959 και Avedon "Observations"-1959.




Ενώ πολιτικά ήταν υποστηρικτής της τσαρικής Ρωσίας, στο καλλιτεχνικό του έργο μοιράζεται τις ιδέες της Αvant Garde και του Κονστρουκτιβισμού. Τα οποία πιστεύεται ότι ήταν μετεπαναστατικά ρεύματα, στην πραγματικότητα όμως ήταν προγενέστερα της επανάστασης των Μποσελβίκων και ήταν μη πολιτικής προέλευσης.

Ο Brodovitch ήταν ακούραστος υποστηρικτής της δύναμης της φωτογραφίας στην επικοινωνία. Κατασκεύασε την ραχοκοκαλιά του Design  στα  έντυπα μόδας χρησιμοποιώντας τις φωτογραφίες  ως βασικό στοιχείο του layout. 'Εψαξε νέους καινοτόμους δρόμους στην απεικόνηση των ρούχων, επηρεάζοντας με το έργο του και άλλους μεγάλους φωτογράφους μόδας, όπως τους Martin Munkacsi, Man Ray, Richard Avedon.

Ο Alexey Brodovitch ήταν ο πρώτος art director που εμπνεύστηκε και χρησιμοποίησε την ενσωμάτωση εικόνας και κειμένου. Τα περισσότερα αμερικανικά περιοδικά την εποχή εκείνη χρησιμοποιούσαν ξεχωριστά το κείμενο από την εικόνα που πλαισιωνόταν μέχρι τότε με μεγάλα λευκά περιθώρια.
'Εδωσε κίνηση και ρευστότητα στις σελίδες των περιοδικών, έπαιξε με τους διαγώνιους και οριζόντιους άξονες του εντύπου. Χρησιμοποίησε τις άκρες τις σελίδας δημιουργικά και τις ενσωμάτωσε στο κύριο σώμα του εντύπου.

Το 1945 εξέδωσε το βιβλίο του με τίτλο "BALLET", αφήνοντας την υπογραφή του στην πειραματική φωτογραφία. 'Ενα βιβλίο σταθμός για την Φωτογραφία μέχρι τις μέρες μας.


κείμενο και επιμέλεια: J. Eco





BALLET
























Alexey  Brodovitch










Kertesz "Day of Paris" 1945



Avedon "Observations" 1959



Munkasci "Nudes" 1959






Harper's Bazaar