"Le Déjeuner en fourrure" , "Το Γούνινο πρόγευμα"

4 Οκτ 2016




 Méret Oppenheim - Man Ray, 1936

Το αντικείμενο "Γούνινο πρόγευμα" ήταν και παραμένει σύμβολο του Υπερρεαλισμού, αλλά και του φεμινιστικού κινήματος. Η ιδέα ανήκει στη Μέρετ Όπενχαϊμ (1913-85), Ελβετίδα που προσχώρησε στον Υπερρεαλισμό λίγο μετά την άφιξή της στο Παρίσι. Το έργο επρόκειτο να περιληφθεί στην έκθεση υπερρεαλιστικών αντικειμένων της γκαλερί Σαρλ Ρατόν το 1936. Η Όπενχαϊμ αγόρασε το σερβίτσιο από το κατάστημα Uniprix και το έντυσε με γούνα γαζέλας. Ο τίτλος, που δόθηκε από τον Μπρετόν, παίζει με τους τίτλους έργων των Μανέ "Πρόγευμα στη χλόη" και Λεζέ "Το μεγάλο πρόγευμα", όπου το γυναικείο γυμνό έχει πρωταγωνιστικό ρόλο. Η Όπενχαϊμ χρησιμοποίησε τη μεθοδολογία του Νταντά, που υπαγόρευε τη χρήση καθημερινών αντικειμένων και την «απελευθέρωση» της δημιουργίας από το κύρος του έργου τέχνης.

Το "Γούνινο πρόγευμα" αναδείχθηκε σε σύμβολο, όχι μόνο για τις σεξουαλικές συμπαραδηλώσεις του, αλλά και λόγω της αίσθησης που προκάλεσε στους υπερρεαλιστές η σχετική φωτογραφία του Μαν Ρέι. Η γοητεία του βρίσκεται στην ανατροπή, που διαμορφώνει τις συνθήκες για την εξερεύνηση μιας βαθύτερης λογικής, της λογικής του υποσυνειδήτου.

Το "Γούνινο πρόγευμα" βρίσκεται στο Museum of Modern Art στη Νέα Υόρκη.

επιμέλεια: J.Eco







photo by  Man Ray, 1936