«H εργασία της επιλογής και επεξεργασίας φωτογραφιών των ανταποκριτών μπορεί να είναι μια πολύ βαρετή διαδικασία. Όταν όμως αντίκρισα την ασπρόμαυρη φωτογραφία του Eddie Adams, με την εν ψυχρώ εκτέλεση ενός Βιετκόνγκ από τον αρχηγό της αστυνομίας του Νότιου Βιετνάμ, Nguyen Ngọc Loan, ένιωσα αμέσως ότι αυτή η εικόνα θα γινόταν σύμβολο της θηριωδίας του πολέμου του Βιετνάμ...»
Τα λόγια αυτά ανήκουν στον Horst Faas, τότε συντάκτη και επιμελητή φωτογραφιών του πρακτορείου Associated Press. Αναφέρεται στην βραβευμένη με Pulitzer φωτογραφία του Eddie Adams, η οποία τραβήχτηκε την 1η Φεβρουαρίου του 1968.
Ο Eddie Adams έφτασε στο Βιετνάμ το 1965, κατά την πρώτη άφιξη των Αμερικανών πεζοναυτών στη χώρα, αναζητούσε την ιδανική φωτογραφία, η οποία θα αποτύπωνε την απογοήτευση, την ωμότητα και τα δεινά του πολέμου. Ο ίδιος δήλωσε αργότερα ότι με αυτή τη φωτογραφία πέτυχε το στόχο του.
Η φωτογραφία τραβήχτηκε κατά τη διάρκεια της Tet Offensive, της εκστρατείας δηλαδή του Εθνικού Μετώπου Απελευθέρωσης του Νοτίου Βιετνάμ (περισσότερο γνωστού ως Viet Cong) και του Βόρειου Στρατού του Βιετνάμ εναντίον δυνάμεων της «επίσημης» Δημοκρατίας του Βιετνάμ (Νότιο Βιετναμ), των Αμερικανών και των συμμάχων τους, η οποία ξεκίνησε στις 31 Ιανουαρίου του 1968 και επανέφερε το θέμα του Βιετνάμ στη διεθνή επικαιρότητα.
Την δεύτερη μέρα της επίθεσης, ο Eddie Adams, μαζί με τον καμεραμάν του αμερικανικού δικτύου NBC, επικεντρώθηκαν στην κάλυψη της επίθεσης των Βιετκονγκ και των συμμάχων τους στην κινεζική πλευρά της βιετναμέζικης πρωτεύουσας Σαιγκόν, κοντά σε μια βουδιστική παγόδα. Λίγο αφότου έφτασε στο σημείο αυτό και ενώ η παγόδα είχε επανακαταληφθεί από Βιετναμέζους πεζοναύτες, ο Adams άκουσε πυροβολισμούς και κατευθύνθηκε προς το σημείο των πυροβολισμών.
Είδε δυο Βιετναμέζους στρατιώτες να κρατούν έναν, όπως έμαθε λίγο αργότερα, Βιετκόνγκ κρατούμενο και να τον μεταφέρουν κοντά στο σημείο όπου βρισκόταν ο ίδιος. Λίγο αργότερα, οι στρατιώτες απομακρύνθηκαν και εμφανίστηκε ένας άντρας ο οποίος σήκωσε το περίστροφο του προς τον κρατούμενο Βιετκόνγκ. Ο Adams δεν περίμενε ότι θα πυροβολούσε: ήταν σύνηθες να ανακρίνουν τους Βιετκόνγκ υπό απειλή όπλου και να τους τρομοκρατούν. Κι όμως, ξαφνικά τον πυροβόλησε και ο άντρας έπεσε στο πεζοδρόμιο.
Η φωτογραφία έκανε τον γύρο του κόσμου και γρήγορα έγινε το σύμβολο της βαρβαρότητας του Πολέμου στο Βιετνάμ.
Προκάλεσε ανεπανόρθωτη ζημιά στην εικόνα των Αμερικανών, που είχαν αναλάβει το κύριο βάρος διεξαγωγής του πολέμου στο πλευρό των συμμάχων τους Νοτιοβιετναμέζων εναντίον των κομμουνιστών της Βορείου Κορέας και των ομοϊδεατών τους Βιετκόνγκ στο Νότιο Βιετνάμ.
Πολλοί χαρακτήρισαν έγκλημα πολέμου την πράξη του Loan, σύμφωνα με τη Σύμβαση της Γενεύης περί αιχμαλώτων. Κάποιοι άλλοι αντέταξαν ότι ο Lem δεν μπορούσε να θεωρηθεί αιχμάλωτος επειδή δεν ήταν και ως εκ τούτου δεν μπορούσε να εφαρμοσθεί η Σύμβαση της Γενεύης στην περίπτωσή του.
Πάντως η χήρα του Lem αναφέρει ότι ο άνδρας της ήταν μέλος του Εθνικού Απελευθερωτικού Μετώπου, των Βιετγκονγκ, με το ψευδώνυμο Bay Lap.
Ο Eddie Adams τιμήθηκε το 1969 με το βραβείο Πούλιτζερ για το καλύτερο φωτορεπορτάζ. Αργότερα, όμως, δήλωσε ότι λυπήθηκε για τον αντίκτυπο που είχε η φωτογραφία του και υπερασπίστηκε τον εκτελεστή στρατηγό. Σε μια επιστολή του στο περιοδικό TIME έγραφε: «Ο στρατηγός σκότωσε ένα Βιετκόνγκ κι εγώ τον σκότωσα με τη φωτογραφική μου μηχανή. Οι φωτογραφίες είναι το πιο ισχυρό όπλο στον κόσμο. Οι άνθρωποι τις πιστεύουν, αλλά οι φωτογράφοι συχνά ψεύδονται, έστω και χωρίς δόλο. Οι φωτογραφίες λένε συχνά τη μισή αλήθεια, όπως και στην περίπτωση του Loan».
Ο στρατηγός Loan πέθανε εξόριστος στις ΗΠΑ το 1998 και ο Adams τον χαρακτήρισε «ήρωα ενός δίκαιου σκοπού»....
πηγή: tvxs.gr και "σαν σήμερα"