"Μια φωτογραφία δεν είναι κατ' ανάγκη ψέμα, αλλά ούτε και αλήθεια, είναι περισσότερο μια φευγαλέα, υποκειμενική εντύπωση. Αυτό που μου αρέσει περισσότερο στη φωτογραφία είναι η στιγμή που δεν μπορείς να προβλέψεις, πρέπει να παρακολουθείς συνεχώς το θέμα σου, έτοιμος για το απροσδόκητο"
Martine Franck
Henri Cartier-Bresson - Martine Franck, μια αγάπη μέσα από τη φωτογραφία
- « Martine, θέλω να έρθω να δω τα κοντάκτ σας" της είπε ο Bresson. 'Εκτοτε οι δύο τους συνδέθηκαν και παντρεύτηκαν το 1970, με την Franck να γίνεται η δεύτερη σύζυγός του. Ήταν ένας γάμος καρδιάς και νου. Και οι δύο ήταν ταλαντούχοι φωτογράφοι και σπουδαίοι παρατηρητές του κόσμου. Αν η φωτογραφική δουλειά του Cartier-Bresson ήταν η ματιά της "αποφασιστικής στιγμής", η φωτογραφία της Franck είχε μια πιο απομακρυσμένη προσέγγιση. Αγαπούσε τους δρόμους και τη ζωντάνια της καθημερινότητας, της άρεσε να εργάζεται στις πιο απομακρυσμένες κοινότητες, στα απομονωμένα νησιά της Ιρλανδίας.
Κάποτε η Franck είπε στη "Daily Telegraph" ότι οι δύο τους σπάνια συζητούσαν για τη φωτογραφία, εν τούτοις ένιωθαν μεγάλη ευχαρίστηση να στρέφει ο ένας τον φακό του στον άλλο. Μας άφησαν υπέροχα πορτραίτα και στιγμές τους, δύο εξαιρετικά ταλαντούχοι καλλιτέχνες που συνομίλησαν δια μέσου της φωτογραφίας. Ο Bresson ήταν 30 χρόνια μεγαλύτερος από εκείνη. 'Εμειναν μαζί μέχρι το θάνατό του το 2004.
Martine Franck
Η Franck γεννήθηκε στην Αμβέρσα τον Απρίλιο του 1938 και πέθανε τον Άυγουστο του 2012. Πέρασε την παιδική της ηλικία στις Ηνωμένες Πολιτείες και στην Αγγλία. Ο πατέρας της Franck ήταν ένας ερασιτέχνης συλλέκτης έργων τέχνης που συχνά έπαιρνε μαζί του την κόρη του σε γκαλερί και μουσεία. Όσο η Franck ήταν οικότροφη στο σχολείο, από την ηλικία των έξι ετών, λάμβανε κάθε μέρα από τη μητέρα της ταχυδρομικά μία κάρτα με έργα ζωγραφικής. Ίσως αυτό άργότερα την οδήγησε να σπουδάσει ιστορία της τέχνης στο Πανεπιστήμιο της Μαδρίτης και στη συνέχεια στην "Ecole du Louvre" στο Παρίσι, όπου και παρουσίασε τη διατριβή της για τον Γάλλο γλύπτη Henri Gaudier-Brzeska και την επιρροή του κυβισμού στη γλυπτική.
Ξεκίνησε την καριέρα της ως φωτογράφος, βοηθός του Eliot Elisofon και του Gjon Mili στο περιοδικό Life. Μέχρι το 1969 εργάστηκε για τα περιοδικά "Vogue" και "Sports Illustrated". Ήταν μέλος του φωτογραφικού πρακτορείου "Vu" το 1970 και βοήθησε στην ίδρυση του πρακτορείου "Viva" δύο χρόνια αργότερα. Εντάχθηκε στο Magnum το 1980 και έμεινε για 32 χρόνια ως μέλος του. Έκανε πορτραίτα καλλιτεχνών και συγγραφέων, αλλά το επίκεντρο της δουλειά της ήταν το ρεπορτάζ με θέμα τον άνθρωπο. Φωτογράφισε κάθε παραγωγή του "Théâtre du Soleil" για 48 χρόνια σαν βασικός φωτογράφος από την ίδρυσή του.
Martine Franck - Cartier Bresson
Το έργο της επηρρεάστηκε από τα πορτρέτα της Julia Margaret Cameron, της Dorothea Lange και της Margaret Bourke-White. Σε συνέντευξή της το 2010, στους "The New York Times" είπε ότι η φωτογραφία "ταιριάζει με την περιέργειά μου για τους ανθρώπους και τις ανθρώπινες καταστάσεις". Εργάστηκε έξω από το στούντιο, χρησιμοποιώντας μια φωτογραφική μηχανή Leica 35 mm και ασπρόμαυρο φίλμ. Η Βρετανική Βασιλική Εταιρεία Φωτογραφίας περιέγραψε το έργο της ως "σταθερά ριζωμένο στην παράδοση της γαλλικής ανθρωπιστικής φωτογραφίας".
Επέλεξε να επικεντρωθεί σε θέματα που σπάνια αντιμετώπιζαν οι άνδρες συναδελφοί της, όπως το εργασιακό περιβάλλον,τα γηρατιά, η αλληλεγγύη και τα ανθρωπιστικά ζητήματα. Για σχεδόν πενήντα χρόνια, ανεξάρτητα από τις αισθητικές τάσεις, δημιούργησε ένα προσωπικό έργο μελετώντας την ανθρώπινη φύση.
Η Martine Franck ιδρύσε στο Παρίσι το 2002 μαζί με τον σύζυγό της Henri Cartier-Bresson, το 'Ιδρυμα "Henri Cartier-Bresson", το οποίο διαχειρίζεται το αρχείο με όλη τη φωτογραφική δουλειά τους.
κείμενο : J.Eco
πηγές: Time, Wikpedia, Elysée Museum , Magnum
Exposition : Martine Franck au Musée de l'Elysée from Musée de l'Elysée on Vimeo.