1927 - 2008
Γεννημένος στη Πασαντένα της Καλιφόρνια, ο εμβληματικός φωτογράφος William Claxton είναι περισσότερο γνωστός για τα δεκάδες υπέροχα πορτρέτα του θρύλων της Tζαζ, ιδιαίτερα εκείνα του Chet Baker, καθώς και των σταρ του Χόλιγουντ, όπως του φίλου του Steve McQueen. Οι φωτογραφίες του Claxton κοσμούσαν τα εξώφυλλα πολλών δίσκων της Τζαζ. Η δουλειά του εμφανιζόταν τακτικά σε περιοδικά όπως το Life, το Paris Match και το Vogue. 'Εγραψε δεκατρία βιβλία, πραγματοποίησε δεκάδες εκθέσεις με τις φωτογραφίες του σε όλο τον κόσμο και κέρδισε πολλά βραβεία φωτογραφίας.
Ο Claxton καταγόταν από μουσική οικογένεια, καθώς η μητέρα του ήταν επαγγελματίας τραγουδίστρια και ο πατέρας του συλλέκτης δίσκων Τζαζ μουσικής. Στα δώδεκά του χρόνια ο Claxton έπαιρνε τακτικά το λεωφορείο για το κέντρο του Λος Άντζελες για να παρακολουθήσει παραστάσεις Τζαζ στο Orpheum Theatre, έχοντας πάντα μαζί του την Brownie κάμερά του.
Από τα πρώτα του θέματα περιελαμβάνονταν είδωλα της Τζαζ όπως των Duke Ellington και Charlie Parker. Ενώ φωτογράφιζε τον Gerry Mulligan και τον Chet Baker στο Haig Club, συνάντησε τον Richard Bock, ιδρυτή της δισκογραφικής εταιρίας Pacific Jazz ο οποίος τον προσέλαβε ως καλλιτεχνικό διευθυντή και φωτογράφο της εταιρίας. Κατά τη διάρκεια της θητείας του στην Pacific Jazz, ο Claxton φωτογράφισε και σχεδίασε εξώφυλλα για άλμπουμ με ρυθμό περίπου ένα την εβδομάδα, στη διαδικασία καθιέρωσης μιας οπτικής ταυτότητας για τη Τζαζ της Δυτικής Ακτής.
'Ετσι γνώρισε και φωτογράφισε τους θρύλους της Τζαζ όπως τους Chet Baker, Paul Desmond, Gerry Mulligan, Joe Pass, Gerald Wilson, the Jazz Crusaders, Don Ellis, Clare Fischer, Jim Hall, Groove Holmes, Les McCann, Wes Montgomery, Art Pepper, κ.α.
Εκεί που οι προηγούμενοι φωτογράφοι της Τζαζ απαθανάτιζαν τα θέματά τους στα σκοτεινά και γεμάτα καπνό νυχτερινά κέντρα, ο Claxton χρησιμοποίησε τον ήλιο της Νότιας Καλιφόρνιας. Οι καλλιτέχνες πόζαραν έξω στο αστικό περιβάλλον δείχνοντας σε όλους τη νέα εποχή στην εξέλιξη της μουσικής.
Ο Claxton φωτογράφισε και ηθοποιούς του Hollywwod όπως τη Marilyn Monroe και τον Marlon Brando. Αναμφισβήτητα όμως οι πιο αποκαλυπτικές και επιτυχημένες φωτογραφίες του ήταν του Steve McQueen. Ο Claxton και ο McQueen συνδέθηκαν αρχικά με το πάθος τους για τα σπορ αυτοκίνητα. Στα χρόνια που ακολούθησαν, ο Claxton φωτογράφησε τον McQueen σε πολλές ιδιωτικές στιγμές και backstage ταινιών. Από γύρισμα του 1962 ήταν και περίφημη φωτογραφία του ηθοποιού που κοιτάζει πάνω από το σκελετό των γυαλιών ηλίου του ενώ οδηγεί τη Jaguar του. Αποτέλεσμα της φιλίας τους ήταν και η επιτυχημένη έκδοση του βιβλίου του Claxton "Steve McQueen".
Σπουδαίο θέμα του φωτογραφικού έργου του Claxton είναι η σύζυγός του, μοντέλο μόδας, Peggy Moffitt. Μούσα του σχεδιαστή Rudi Gernreich η Moffitt δημιούργησε - ο Claxton φωτογράφισε - το εμβληματικό και αναγνωρίσιμο look της δεκαετίας του '60 με τις ψεύτικες βλεφαρίδες, το βαρύ μακιγιάζ στα μάτια και το χτένισμα γνωστό ως "five point" (Vidal Sassoon), 1964.
Το 1964, ο Gernreich σχεδίασε το Topless, ένα μαγιό που μετά από πολλή σκέψη η Moffitt συμφώνησε να φωτογραφηθεί με το μαγιό υπό τον όρο ότι μόνο ο Claxton θα τραβήξει τις φωτογραφίες. Οι φωτογραφίες αυτές έκαναν τόσο τον Gernreich όσο και τη Moffitt σούπερ σταρ της εποχής τους και καθιέρωσαν τον Claxton ως ένα κατ' εξοχήν φωτογράφο μόδας. Claxton και Moffitt συνεργάστηκαν επίσης και στη μικρού μήκους ταινία του 1967 "Basic Black", που συχνά αναφέρεται ως το πρώτο βίντεο μόδας.
Σήμερα, τα έργα του Claxton βρίσκονται στις συλλογές του Μουσείου Μοντέρνας Τέχνης της Νέας Υόρκης, στο Μουσείο J. Paul Getty στο Λος Άντζελες και στο Μουσείο Αμερικανικής Ιστορίας στην Ουάσιγκτον.
επιμέλεια : J.Eco
πηγές : artnet.com, nytimes.com, theguardian.com, demontphoto.com
William Claxton