Ο Walker Evans (1903-1975) υπήρξε ένας από τους σημαντικότερους Αμερικανούς καλλιτέχνες φωτογράφους του 20ου αιώνα. Οι φωτογραφίες του είναι ένας τέλειος συνδυασμός φωτογραφικής τεκμηρίωσης και προσωπικού σχολιασμού. Μέσω μιας «ιδανικής» ουδετερότητας, η πραγματικότητα στο έργο του μεταμορφώνεται σε μια σαρωτική λυρική τέχνη. Η οπτική του ξεπέρασε τα τότε όρια της φωτογραφικής αισθητικής δημιουργώντας έναν ισχυρότατο αντίκτυπο. Το ώριμο φωτογραφικό του ύφος και η συνοχή του έργου του προσέφεραν έναν δρόμο έμπνευσης στους καλλιτέχνες των επόμενων γενεών. Για περισσότερο από 40 χρόνια καλλιέργησε και επιβεβαίωσε τη δημοκρατία του φωτογραφικού μέσου όχι μόνο ως περιεχόμενο αλλά και ως έννοια. Μια έννοια που για τον Evans παράγεται μοναδικά από έναν φακό, ένα φίλμ και τη χημεία. Η «Penny picture display» σίγουρα δεν είναι μια προσχεδιασμένη φωτογραφία, δεν είναι «κατασκευασμένη» ούτε προϊόν σκηνοθεσίας, δεν προέρχεται από κάποιου είδους ανάθεση. Είναι απλά μια εικόνα από φωτογραφίες που βρέθηκαν εμπρός του. Είναι μια φωτογραφία φωτογραφιών με την γραφική επικάλυψη της λέξης studio η οποία από την μία παραπέμπει σε ένα χώρο-σημείο συνάντησης και από την άλλη προτείνει στους ευρισκόμενους την ισότητα.
Όλοι εκεί είναι ίσοι σε μέγεθος, σε γραμμή και στήλη. Για την συγκεκριμένη φωτογραφία ο Evans είπε: είναι έντονα αστεία, και πολύ συγκινητική, και πολύ λυπητερή, και πολύ ανθρώπινη. Είναι ένα ντοκουμέντο, πολύ αληθινή και πολύ περίπλοκη. Όλοι αυτοί οι άνθρωποι είχαν ποζάρει μπροστά στη κάμερα του τοπικού φωτογραφικού studio και μόλις έφερα την δική μου κάμερα, όλοι μαζί πόζαραν ξανά για μένα. Αυτό είναι ένα υπέροχο γεγονός, κοιτάζω τη φωτογραφία και σκέφτομαι..., και σκέφτομαι..., και σκέφτομαι για όλους αυτούς τους ανθρώπους. Ως φωτογράφος, δάσκαλος φωτογραφίας αλλά και ως θεατής έχω μελετήσει την κάθε επιμέρους εικόνα σε αυτή τη φωτογραφία. Προέκυψε να παρατηρήσω πόσοι και πόσες φοράνε καπέλα, πόσα είναι τα μωρά, πόσοι οι νέοι και οι ηλικιωμένοι. Πόσοι κοιτάζουν τον φακό και πόσοι όχι. Πόσοι απεικονίζονται πέραν της μιας φοράς.
Η φωτογραφία τραβήχτηκε το 1936 και είναι μία σύνθεση από 225 πρόσωπα-πολίτες της πόλης Savannah της πολιτείας Georgia οι οποίοι βρέθηκαν εκεί στο studio για διάφορους λόγους οι οποίοι εξηγούνται από τις εκφράσεις τους. Κάποιοι για το δίπλωμα οδήγησης, άλλοι για να τεκμηριώσουν την αγάπη τους, την ηλικία τους, μια στιγμή της ζωής τους. Η μελέτη αυτής της φωτογραφίας δεν οδηγεί μόνο στην οπτική γνωριμία με τους ανθρώπους που απεικονίζονται. Οδηγεί πρωτίστως στον Walker Evans και τη φωτογραφική του τέχνη.
Κείμενο: Δημήτρης Τσεβάς, photozone5.blogspot.gr