Γεννήθηκε και μεγάλωσε στην Βιέννη το 1912, γιός προοδευτικού σοσιαλδημοκράτη βιβλιοπώλη εβραικής καταγωγής. Στην φωτογραφία τον μύησε η αδελφή του Edith Tudor-Hart,η οποία είχε σπουδάσει φωτογραφία στην σχολή του Bauhaus πρίν την κλείσουν οι Ναζί. Ο ίδιος σπούδασε φωτογραφία στο Höhere Graphische Bundes-Lehrund Versuchsanstalt.
Το 1934 προλαβαίνουν και μετακομίζουν με την αδελφή του πρώτα στην Ολλανδία και το επόμενο έτος διαφεύγουν στο Λονδίνο, πρίν αναλάβουν την εξουσία οι Ναζί. Έτσι κυριολεκτικά γλυτώνουν στο παρά πέντε τα δεινά των εβραίων. Ο πατέρας του δε μη αντέχοντας την κατάσταση αυτοκτονεί στην Βιέννη.
Από τότε στο Λονδίνο θα μείνει για το υπόλοιπο της ζωής του. Εκεί θα τραβήξει και τις πρώτες του ασπρόμαυρες φωτογραφίες. Είναι το Λονδίνο που βορβαδίζεται από τους Γερμανούς, μέσα στα υπόγεια καταφύγια και τα χαλάσματα, εν μέσω μεγάλων καταστροφών. Μετά τον πόλεμο το επάγγελμά του προσφαίρει και τα πρώτα φωτογραφικά ταξίδια, όπως Ισλανδία, Αγία Πετρούπολη κ.α Ασχολείται με τον κινηματοργάφο σαν διευθυντής φωτογραφίας και οπερατέρ. Μαθητεύει κοντά στον πρωτοπόρο ντοκυμαντερίστα Paul Rotha και κέρδιζει αρκετά βραβεία για την δουλειά του. Στην ταινία "Ζορμπάς ο 'Ελληνας", σε μουσική του Μίκη Θεοδωράκη, ο Wolf μας χάρισε λιτά και απέριτα πλάνα υψηλής αισθητικής μαζί με τον Walter Lassally τότε διευθυντή φωτογραφίας.
Ο Wolf βρέθηκε στην Σκίαθο το 1960 στα γυρίσματα του μικρού μήκους ντοκυμαντέρ "Ο Μιχάλης της Σκιάθου", σε σκηνοθεσία του John Ingram, για λογαριασμό της πετρελαικής ΒΡ. Εκεί στον ελεύθερο χρόνο από τα γυρίσματα, φωτογράφιζει το νησί και τους ανθρώπους που τον μαγεύουν. Ταξίδεψε στην Ελλάδα το 1960 μόνο για τρείς εβδομάδες. Έκτοτε δεν θα ξανάρθει. Πρόλαβε όμως να καταγράψει και να αποτυπώσει την ομορφιά της Ελλάδας που χάνεται από την επέλαση του τουρισμού. Κατέγραψε τις ασχολίες της καθημερινής ζωής στην Αθήνα, τη Σκιάθο και την Ύδρα. Ανέβηκε στην Ακρόπολη και μας χάρισε μοναδικές φωτογραφίες. Στο τέλος του ταξιδιού του στην Ελλάδα, ο Wolf γνωρίστηκε με τους ζωγράφους Ν. Χατζηκυρακάκο Γκίκα και Craxton που είχαν ατελιέ στην Ύδρα και διέμεναν σε αυτή. Εκεί θα φτιάξει και τα φωτογραφικά τους πορτραίτα, που παρόλο την αναπόφευκτη πόζα, δεν χάνουν τον αυθορμητισμό τους.
Όπως και ο ίδος λέει: " ένας ξένος παρατηρεί πράγματα που οι ντόπιοι θεωρούν δεδομένα και παύουν να παρατηρούν". "Είμαι από τους φωτογράφους που δεν στήνουν την φωτογραφία. Μου αρέσει να περιμένω την κατάλληλη στιγμή". Οτιδήποτε του φαίνεται περίεργο και του τραβάει την προσοχή, το φωτογραφίζει. Καρτερεί με υπομονή να καταγράψει το σωστό βλέμμα, να πέσει το κατάλληλο φως, να έρθει το αυθόρμητο, το φυσιολογικό.
Το έντονο και δύσκολο φως της Ελλάδας τον μαγεύει, το διαχειρίζεται όμως με αρκετή ευκολία - σαν οπερατέρ και διευθυντής φωτογραφίας που ήταν - δημιουργώντας ενδιαφέρουσες συνθέσεις φωτός και σκιάς. Οι φωτογραφίες του έχουν να μας διηγηθουν μιά ιστορία. Είναι η ιστορία των ανθρώπων που καταγράφει με αγάπη, ευαισθησία και στοργή. Παρατηρητικός, κοφτερός στην ματιά του, συμπονετικός, απλός, αφήνει τις φωτογραφίες να μιλήσουν για αυτόν. Κοιτάζοντας κανείς το έργο του βρίσκει πολλές ομοιότητες με το έργο μεγάλων ελλήνων κλασικών φωτογράφων, όπως των Μπαλάφα, Χαρισιάδη και Τλούπα.
Κλείνοντας τα εκατό του χρόνια εν ζωή, η Βρετανική Ακαδημία Κινηματογράφου και Τηλεόρασης τον τιμά με ειδικό βραβείο για την συνολική προσφορά του στην τέχνη. Έχει εργασθεί σχεδόν για διακόσιες ταινίες.
κείμενο: J.Eco
πηγές: Μουσείο Μπενάκη, Lumiere Gallery, Wolfsuschitzky Photos, Wikipedia,
Μερική φιλμογραφία του
World of Plenty (Paul Rotha, 1943)
The World Is Rich (1947)
No Resting Place (Paul Rotha, 1951)
The Oracle (C.M. Pennington-Richards,1953)
Cat and Mouse (Paul Rotha, 1958).
The Bespoke Overcoat (1956)
Snow (Geoffrey Jones, 1963)
Sands of Beersheba (1966)
Ulysses (Joseph Strick, 1967)
Vengeance of She (Cliff Owen, 1968)
Les Bicyclettes de Belsize (1968)
The Small World of Sammy Lee (Ken Hughes 1963),
Ring of Bright Water (Jack Couffer, 1969)
Entertaining Mr. Sloane (Douglas Hickox, 1970)
Get Carter (Mike Hodges, 1971)
Living Free (Jack Couffer, 1972)
Some Kind of Hero (1972)
Theatre of Blood (1973)
Moments (1974)
Something to Hide (1976)
Falling in Love Again (1980)
Good and Bad at Games (TV series, 1983)
The Young Visiters (1984)
The Chain (Jack Gold, 1984)
Χαιρετισμός του Wolf Suschitzky στο ελληνικό κοινό από το Λονδίνο, για την Έκθεση «Wolf Suschitzky. Ταξίδι στην Ελλάδα του ’60». Πινακοθήκη Νίκου
Χατζηκυρικάκου-Γκίκα, Μουσείου Μπενάκη, 2015
Σκιάθος 1960
'Υδρα
Craxton