Σφάλματα ασπρόμαυρης εκτύπωσης

17 Ιουλίου 2015




Προσπαθείστε να διαχωρίσετε τα λάθη που έγιναν μόνο κατά την εκτύπωση από τις βλάβες στο ίδιο το αρνητικό. Π.χ. μια φωτογραφία χωρίς ευκρίνεια θα πρέπει να ελεγχθεί προσεκτικά για τον κόκκο. Αν ο κόκκος είναι ευκρινής τότε το σφάλμα βρίσκεται στο αρνητικό· αν και ο κόκκος και η εικόνα δεν έχουν έξ ίσου ευκρίνεια, το λάθος πρέπει να βρίσκεται στην εκτύπωση. Αν συμβαίνει αυτό ελέγξτε την εστίαση του μεγεθυντήρα ή την πλάκα πίεσης στο πλαίσιο εκτύπωσης επαφής. Μια φωτογραφία με γκριζαρισμένα άσπρα έχει είτε: υπερεκφωτισθεί ομιχλιασθεί από το φωτισμό του σκοτεινού θαλάμου ή από φως που διέφυγε από το μεγεθυντήρα ή έχει εμφανισθεί για πολύ χρόνο σε εξαντλημένο ή πολύ ζεστό εμφανιστή ή δε στερεώθηκε ικανοποιητικά.





Το ίδιο το χαρτί μπορεί να είναι παλιό ή μπορεί να μεγεθύνατε ένα μικρό πυκνό αρνητικό σε ένα μεγαλύτερου μέγεθους φορέα με τζάμια, οπότε το φως διαχύθηκε γύρω από την εικόνα. Τα γκριζαρισμένα μαύρα είναι συνήθως σημάδι σύντομης εμφάνισης, εξαντλημένου εμφανιστή ή υποεκφώτισης ενός αδύνατου αρνητικού. Μια φωτογραφία μπορεί να φαίνεται πολύ σκληρή αν χρησιμοποιήσατε πολύ σκληρό χαρτί, αλλά αν αυτό είναι το πιο μαλακό που έχετε, δοκιμάστε να αραιώσετε τον εμφανιστή ή μασκάρετε το αρνητικό. Αν μια φωτογραφία είναι πολύ επίπεδη, ακόμη και στο σκληρότερο χαρτί, μπορείτε να χρησιμοποιήσετε πιο συμπυκνωμένο εμφανιστή να χρησιμοποιήσετε μεγεθυντήρα σημειακής φωτεινής πηγής· η να τυπώσετε σε λιθογραφικό φιλμ. Η ανομοιόμορφη πυκνότητα μπορεί να οφείλεται σε ανομοιόμορφο φωτισμό του αρνητικού ή ανομοιόμορφη εμφάνιση ελέγξτε αν το χαρτί μπαίνει τελείως μέσα στη διάλυση.
Οι χρωματιστές κηλίδες παράγονται γενικά από υπερβολική εμφάνιση, έλλειψη οξέος στο στερεωτή, η μή ικανοποιητική στερέωση, οι φωτογραφίες μπορεί να κόλλησαν μεταξύ τους στο στερεωτή. Οι φωτογραφίες που δεν στερεώνονται ή πλένονται αρκετά, τείνουν να γίνονται κίτρινες ή δείχνουν ροζ ή καφέ σημάδια κατά το στέγνωμα ή κατά την αρχειοθέτηση. Μια διπλή εικόνα δείχνει κίνηση της κεφαλής του μεγεθυντήρα ή του μαρζέρ, αν το φαινόμενο είναι τοπικό, η κίνηση έγινε ανάμεσα στην κανονική εκτύπωση και την τοπική υπερεκτύπωση. Οι λεπτές μαύρες γραμμές, συχνά σε ομάδες, δημιουργούνται από χάραξη του χαρτιού, είτε στην άκρη του κουτιού, είτε στο μαρζέρ. Οι άσπρες κηλίδες προκαλούνται από σκόνη και βρωμιά στο αρνητικό, τα τζάμια του φορέα, την επιφάνεια του χαρτιού, ή (αν είναι θολές) από τους συγκεντρωτές του μεγεθυντήρα.
Τα ακανόνιστα, ομόκεντρα σημάδια γνωστά σαν «δακτύλιοι του Νεύτωνα» δημιουργούνται από μικρά κενά ανάμεσα στο αρνητικό και τα τζάμια του φορέα. Μια αχνή εικόνα, ανεστραμμένη δεξιά-αριστερά, σημαίνει ότι το χαρτί τυπώθηκε ανάποδα.

απόσπασμα ,  John Hedgecoe "Το βιβλίο του φωτογράφου", (αναδημοσίευση)