"Πήρα μια φωτογραφική μηχανή, γιατί ήταν η επιλογή μου ενάντια στα όπλα και ενάντια σε αυτό που μισώ περισσότερο, τον ρατσισμό, την μισαλλοδοξία και την φτώχεια. Θα μπορούσα να είχα πάρει πολύ εύκολα και εγώ ένα όλπο ή ένα μαχαίρι, όπως οι περισσότεροι παιδικοί μου φίλοι, που καταλήξαν στην φυλακή ή δολοφονήθηκαν. 'Ενιωσα ότι με την φωτογραφία θα μπορούσα να πω περισσότερα για αυτά που συμβαίνουν στην πατρίδα μου".
Γεννήθηκε στο Fort Scott του Κάνσας τον Νοέμβριο του 1912 και πέθανε τον Μάρτιο του 2006. Καταγόταν από αγροτική οικογένεια καλλιεργητών καλαμποκιού και τεύτλων.
Πέρασε δύσκολα παιδικά χρόνια, λόγω της φτώχειας, της ρατσιστικής βίας και των ανισοτήτων στην τοπική κοινωνία. 'Εχασε την μητέρα του όταν ήταν δεκατεσσάρων χρονών. Σε ηλικία έντεκα χρονών τρία λευκά αγόρια τον έριξαν στον ποταμό Marmaton για να πνιγεί, γνωρίζοντας ότι δεν ξέρει μπάνιο. Κατάφερε όμως να σωθεί. Αυτό ήταν ένα από τα γεγονότα που τον σημάδεψαν κατοπινά στην ζωή του. 'Εκανε πολλές και διαφορετικές εργασίες για να επιβιώσει. Εργάστηκε σε οίκους ανοχής, σε μαγαζιά ως τραγουδιστής, πιανίστας και σερβιτόρος.
Μετά το κράχ στο χρηματιστήριο το 1929, ο Gordon εργάζεται ως σερβιτόρος σε καντίνα σε σιδηροδρομικό σταθμό. Εκεί στα τραπεζάκια της καντίνας θα ξεφυλλίσει τις εφημερίδες και θα έρθει σε επαφή με το φωτορεπορτάζ. Τότε αποφασίζει να γίνει φωτογράφος.
Αγοράζει την πρώτη του φωτογραφική μηχανή μία μεταχειρισμένη Voigtländer Brillant για 12 δολάρια και τραβάει τα πρώτα του φίλμ. Πιάνει δουλειά ως φωτογράφος σε κατάστημα γυναικείων ενδυμάτων, φωτογραφίζοντας μοντέλα με ρούχα του καταστήματος. Από εκεί ξεκινάει η καριέρα του ως φωτογράφος. Παράλληλα φωτογραφίζει και την καθημερινή ζωή της Νέας Υόρκης.
Το 1941 οι φωτογραφίες του γίνονται αντιληπτές από τον υπεύθυνο Roy Stryker, της FSA (Farm Security Administration) - Αμερικανική κρατική υπηρεσία - και του χορηγήται κρατική υποτροφία που τον εντάσσει στο δυναμικό της.
Από το 1935 έως το 1944 η FSA έχει μεγάλη επιρροή στην κυβέρνηση και τεκμηριώνει με φωτογραφικά ντοκουμέντα την δύσκολη καθημερινότητα των φτωχών λευκών και έγχρωμων αμερικανών. Η FSA είχε προσλάβει τότε και τους Dorothea Lange και Walker Evans για αυτή την τεκμηρίωση.
'Οταν τελείωσε το πρόγραμμα της FSA συνέχισε ως ανεξάρτητος φωτογράφος καταγράφοντας τη ζωή στο Χάρλεμ. Τότε άρχισε και την συνεργασία του με το περιοδικό μόδας Vogue, ήταν ο πρώτος έγχρωμος φωτογράφος στην ιστορία του περιοδικού. Ανακάλυψε και καθιέρωσε ένα νέο στυλ στην φωτογραφία μόδας. Τα μοντέλα φωτογραφίζονται στον δρόμο, έχοντας σαν φόντο την φυσική κίνηση της πόλης. Δίνοντας ένα αποτέλεσμα πιο φυσικό και πιο οικείο. Είναι έξω πια από τα παγερά στούντιο φωτογραφίας με τις ελεγχόμενες συνθήκες. Αυτό ήταν πολύ πρωτοποριακό για την εποχή και ήρθε σε αντίθεση με την επικρατούσα άποψη για την φωτογράφιση μόδας.
Ο Gordon ευαισθητοποιημένος από την φτώχεια και τον ρατσισμό χρησιμοποιεί την κάμερά του ως όπλο για την καταπολέμιση των διακρίσεων και της μισαλλοδοξίας. Κατέγραψε τις φυλετικές διακρίσεις στην Αμερική, αποτύπωσε τον δύσκολο και επικίνδυνο κόσμο του Χάρλεμ και των γκέτο της νότιας μεριάς του Σικάγο. Υπήρξε ένα από τα πιο λαμπρά και δημιουργικά πνεύματα των ΗΠΑ. Κληροδότησε στις επόμενες γενιές σημαντικό έργο για τα πολιτικά δικαιώματα και την ισότητα.
Η αναγνώριση και η επιτυχία του Gordon ήταν μεγάλη και υπήρξε ο πρώτος διάσημος Αφροαμερικανός κινηματογραφιστής.
To 1969 o Parks συνεργάστηκε με την Warner στην την ταινία "The Learnig Tree". 'Ετσι έγινε ο πρώτος έγχρωμος Σκηνοθέτης του Χόλιγουντ.
Εργάστηκε και ως πορτραιτίστας για το Χόλιγουντ, τον αθλητισμό και την πολιτική σκηνή. Φωτογράφισε ανάμεσα σε άλλους τα πορτραίτα του Malcolm X, Stokely Carmichael, Muhammad Ali της Barbra Streisand, Marilyn Monroe, Eartha Kitt, κ.α.
O Parks το 1947 εκδίδει το πρώτο του βιβλίο με τίτλο : " Flash Photography" και το 1948 δημοσιεύει στο περιοδικό Camera Portraits τις "Τεχνικές φωτογράφισης Πορτραίτων". Συνολικά θα γράψει δεκαπέντε βιβλία για την Τέχνη και την Τέχνη της Φωτογραφίας. 'Εγραψε και βιβλία ποίησης τα οποία ήταν πλαισιωμένα με φωτογραφίες του. Τα απομνημονεύματά του εκδόθηκαν σε τρείς μεγάλους τόμους.
Το Ιδρυμα Gordon Parks Foundation στο Pleasantville της Νέας Υόρκης , φυλάσσει και διατηρεί το έργο του. Στηρίζει καλλιτέχνες με τα ιδανικά του Parks: ισότητα μεταξύ των ανθρώπων για έναν καλύτερο κόσμο. Συνεργάζεται με οργανισμούς και φορείς σε εθνικό και διεθνές επίπεδο. Δίνει υποτροφίες, κάνει εκδηλώσεις, εκθέσεις και μαθήματα φωτογραφίας. 'Ολες οι δραστηριότητες του Ιδρύματος είναι δωρεάν για το κοινό.
Η Εθνική Βιβλιοθήκη του Κονγκρέσου - The Library of Congress - το 1995 απέκτησε μεγάλο τμήμα της προσωπικής συλλογής του Parks από γραπτά, φίλμ, σχέδια, μαγνητοφωνημένο υλικό, κ.α. Στην βιβλιοθήκη του Κονγκρέσου υπάρχει επίσης μεγάλο μέρος από το αρχείο της φωτογραφικής τεκμηρίωσης του FSA.
κείμενο: J.Eco
πηγές: Time, Huffingtonpost, Wikipedia
Η ζωή και το έργο του Gordon Parks