Αποστολίδης Ιάσων

16 Ιουλίου 2015



επιμέλεια κειμένου : Βόσσος Πέτρος
Πηγές: Γρηγόρη Βλασσά – «Ο Φωτογράφος Ιάσων Αποστολίδης», εκδόσεις Αίολος.
Γρηγόρης Βλασσάς - Ιάσων Αποστολίδης:«Ο άνθρωπος που φωτογραφίζει όνειρα και ονειρεύεται φωτογραφικά..."
Αριστείδης Κοντογεώργης – Ιάσων Αποστολίδης: «Ο ακούραστος Αργοναύτης της Φωτογραφίας»

Ο διορατικός και φιλοπρόοδος Ιάσονας Αποστολίδης είναι καλλιτέχνης φωτογράφος, άγνωστος στο πλατύ κοινό αλλά ωστόσο ένας από τους σημαντικούς φωτογράφους στην Ελλάδα, κατά τις δεκαετίες που ακολούθησαν μετά τον Β΄ Παγκόσμιο Πόλεμο και τον Εμφύλιο.
Σεμνός, με διακρίσεις ελληνικές και διεθνείς, πρωταγωνίστησε στην ανάπτυξη της τέχνης της φωτογραφίας στον τόπο μας μαζί με άλλους περισσότερους γνωστούς στο πλατύ κοινό δημιουργούς.
Γεννημένος το 1922, άρχισε να φωτογραφίζει σε ηλικία 10 ετών με δανεικές μηχανές. Την πρώτη του φωτογραφική μηχανή την αγόρασε το 1947 και ήταν μια μεταχειρισμένη ROLEICORΤ 6X9 που αργότερα αντικατέστησε με μια LEICA και μια ROLEIFLEX διότι το μεγάλο αρνητικό πάντα τον συγκινούσε.
Φωτογράφιζε κυρίως τοπία και στιγμιότυπα. Το μεγαλύτερο μέρος της θεματολογίας του αποτελούν φωτογραφίες που τραβήχτηκαν σε περιοχές γύρω από την Αττική και τα νησιά του Αιγαίου.




Μαζί με φίλους του έκανε εκδρομές, κυρίως τις Κυριακές γιατί τις καθημερινές δούλευε.
Στην διάρκεια της εβδομάδας, περνούσε πολλές ώρες στο σκοτεινό θάλαμο και συνέχισε αυτή του την ενασχόληση μέχρι την ηλικία των 60 ετών. Τύπωνε μόνος του όλες τις φωτογραφίες του. Όταν σταμάτησε να λειτουργεί τον σκοτεινό θάλαμο, σταμάτησε και την ενασχόλησή του με την ασπρόμαυρη φωτογραφία.
Συνήθιζε να τυπώνει με σκληρούς εμφανιστές και σε χαρτιά με σκληρή διαβάθμιση....
Χωρίς να ασχολείται επαγγελματικά ανέπτυξε τεχνικές εμφάνισης, εκτύπωσης και επεξεργασίας που θα ζήλευαν πολλά επαγγελματικά εργαστήρια. Καταπιάστηκε με την εφαρμογή μεθόδων καλλιτεχνικής δημιουργίας εξαιρετικά πρωτοποριακών για την εποχή εκείνη.







Παράλληλα με την ασπρόμαυρη φωτογραφία, από το 1960 ασχολήθηκε συστηματικά και με την έγχρωμη φωτογραφία, κυρίως χρησιμοποιώντας θετικά φιλμ (slides) και πειραματίστηκε πάνω σ' αυτά μελετώντας διάφορες τεχνοτροπίες.
Ο Ιάσων Αποστολίδης κατατάσσεται στη γενιά εκείνη των σημαντικών δημιουργών φωτογράφων που αναδείχτηκαν μέσα από τους κόλπους της Ελληνικής Φωτογραφικής Εταιρείας. Ενδεικτικά αναφέρονται οι: Βούλα Παπαϊωάννου, Δημήτρης Χαρισιάδης, Σπύρος Μελετζής, Κώστας Μπαλάφας, Χρίστος Τσέλιος, Δημήτρης Τλούπας, Δημήτρης Λέτσιος, Πέτρος Μπρούσαλης, Παύλος Μυλώφ, Λυμπέρης Αρχολέκας, Απόστολος Βερβέρης, Δήμος Πατρίδης, Ζαχαρίας Στέλλας, Ιωάννης Λάμπρου, Μαρία Χρουσάκη, Ξενοφών Αργύρης.
Οι πρώτες δημοσιευμένες φωτογραφίες του ήταν στο περιοδικό «Ελληνική Φωτογραφία» της ΕΦΕ. Ακολούθησαν πολλές παρουσιάσεις του έργου του από το περιοδικό Ελληνική Φωτογραφία στην διάρκεια των 39 χρόνων λειτουργίας του περιοδικού, (1954 – 1993). Υπήρξαν και φωτογραφίες που έγιναν εξώφυλλα και παρουσιάσεις πορτφόλιο.




Συμμετείχε σε πολλούς διαγωνισμούς της ΕΦΕ και άλλων φορέων αποσπώντας διάφορα μετάλλια και βραβεία.
Τον Απρίλη του 1959 μαζί με άλλους σημαντικούς φωτογράφους όπως: Σ. Μελετζής, Κ. Μπαλάφας, Π. Μυλώφ, Ζ. Στέλλας, Ε. Τσάκος, Κ. Τσέλιος, Ι. Λάμπρος, Π. Μπρούσαλης, Β. Παπαϊωάννου, Κ. Σουτσαβίλης, Δ. Χαρισιάδης κ.α., συμμετέχει με έργα του στην Έκθεση Ελληνικής Φωτογραφίας στο Παρίσι.
Συμμετέχει με έργα του στην 10η Διεθνή Έκθεση του BORDEAUX το 1959 μαζί με τους: Ν. Εμμανουήλ, Ε. Τσάκο, Χ. Τσέλιο, Δ. Χαρισιάδη.
Τον Απρίλιο του 1961 στην Έκθεση Ελληνικής Τέχνης που έγινε στην Βαρσοβία, ο Ιάσονας Αποστολίδης συμμετέχει με έργα του που είχαν διακριθεί στον Γ΄ Πανελλήνιο Διαγωνισμό Φωτογραφίας της ΕΦΕ. Τα εγκαίνια της έκθεσης έγιναν από τον Έλληνα Πρόξενο στη Πολωνία και ήταν υπό την αιγίδα της Πολωνικής Ομοσπονδίας Φωτογράφων.




Τον Μάρτιο του 1963 του απονεμήθηκε από τον γενικό γραμματέα της FIAP (Fédération Internationale de l'Art Photographique), BOESIER, στο ξενοδοχείο HILTON, η διάκριση AFIAP (Artist FIAP) για την μεγάλη καλλιτεχνική προσφορά του στην φωτογραφική τέχνη.
Ακολουθούν και άλλες διακρίσεις τα επόμενα χρόνια σε διάφορους διαγωνισμούς και συμμετοχές του σε πολλές διεθνείς Μπιενάλε.
Η ψηφιακή εποχή και οι νέες τεχνολογίες δεν τον άφησαν αδιάφορο.
Το 2002 στον Πανελλήνιο Διαγωνισμό Ψηφιακής Φωτογραφίας που διοργάνωσε η ΕΦΕ, πήρε το χάλκινο μετάλλιο.
Καθισμένος μπροστά στον ηλεκτρονικό υπολογιστή, περνά περίπου δυο ώρες καθημερινά δοκιμάζοντας νέες τεχνικές επεξεργασίας εγχρώμων φωτογραφιών, με το ίδιο πάθος που είχε εβδομήντα οκτώ χρόνια πριν.




Πέθανε στις 12 Δεκεμβρίου 2009.
O Ιάσονας Αποστολίδης δεν άσκησε ποτέ βιοποριστικά την τέχνη της φωτογραφίας κι' έτσι δεν αναγκάστηκε να κάνει συμβιβασμούς στο έργο του, γνήσιο παράδειγμα ερασιτέχνη φωτογράφου που δεν έχει να ζηλέψει τίποτα από οποιονδήποτε επαγγελματία. Ένας πραγματικός «εραστής της τέχνης» και της φωτογραφίας!

—————-
Ο Γρηγόρης Βλασσάς είναι φωτογράφος, καθηγητής Τμήματος Φωτογραφίας ΤΕΙ Αθηνών, ΕSFIAP και Επίτιμος Πρόεδρος της Ελληνικής Φωτογραφικής Εταιρείας.
Ο Αριστείδης Κοντογεώργης είναι φωτογράφος, επίκουρος καθηγητής Τμήματος Φωτογραφίας ΤΕΙ Αθηνών και Πρόεδρος της Ελληνικής Φωτογραφικής Εταιρείας.