Ο πρωτοπόρος Ερασιτέχνης Φωτογράφος και ιδρυτής του πρώτου Ερασιτεχνικού Φωτογραφικού Συλλόγου στην Ελλάδα το 1932.
Γεννήθηκε στην Σπάρτη το 1880 και έλαβε μέρος στον Μακεδονικό αγώνα στο πλευρό του Παύλου Μελά. Στους αγώνες για την απελευθέρωση της Μακεδονίας τραυματίστηκε σοβαρά στο χέρι και μεταφέρθηκε στα μετόπισθεν.
Για την αποκατάσταση του τραυματισμένου χεριού του ο Ηλιάδης μεταβαίνει στην Φρακφούρτη όπου κάνει εγχειρίσεις και θεραπείες. 'Εκει θα γνωρίσει τον γερμανό φωτογράφο Run και μαζί του θα τελειοποιήσει τις φωτογραφικές του τεχνικές. Ταυτόχρονα ο Ηλιάδης το 1915 θα πάρει και το πρώτο του βραβείο σε φωτογραφική έκθεση στην Φρακφούρτη.
Ο Ιωάννης Ηλιάδης βάζει στην Ελλάδα τα θεμέλια της Ερασιτεχνικής Καλλιτεχνικής Φωτογραφίας. Μέχρι τότε ο φωτογραφικός εξοπλισμός δεν ήταν πρόσφορος για τους ερασιτέχνες λόγω του μεγέθους των μηχανών, του βάρους, του όγκου τους και του μεγάλου κόστους.
Μετά το 1900 οι μηχανές εξελίσσονται: μικραίνουν και γίνονται οικονομικά προσιτές. Ταυτόχρονα εμφανίζονται τα πρώτα φίλμ: εύχρηστα και με μικρό μέγεθος, αντικαθιστώντας τις φωτογραφικές πλάκες.
Θα χρειαστούν μερικά χρόνια ακόμα μέχρι να χρησιμοποιηθούν μαζικά στην Ελλάδα.
Ο Ηλιάδης ασχολήθηκε με την τοπιογραφία και το πορτραίτο. Το τοπίο το απόδωσε με εξαίρετους τόνους και λεπτομέρια.
Εκεί όμως που διέπρεψε ήταν το πορτραίτο. Ξεδίπλωσε όλο το ταλέντο του. Φωτογράφισε πρόσωπα που τον ενέπνευσαν ή τον συγκινούσαν. Χρησιμοποίησε το φώς στα πρόσωπα με μαεστρία και έμπνευση, αναδεικνύοντας όλη τους την πνευματικότητα και ευαισθησία.
Ήταν βαθύς γνώστης της χημείας και της φωτογραφικής τεχνικής της εποχής του. Ευαισθητοποιούσε μόνος του δικά του χαρτιά, πλακίδια πορσελάνης και υφάσματα. Αποτύπωσε εικόνες θαυμάσιες σε αυτά τα υλικά.
Ασχολήθηκε με την τεχνική του Bromoil. (διαβάστε για την τεχνική του Bromoil εδώ).
'Ηταν ένθερμος οπαδός της φωτογραφίας και από τους πρώτους που θέλησε να μεταδώσει τις γνώσεις του. 'Ετσι το 1932 θεώρησε ότι έφτασε ο καιρός για την πρώτη ομαδική προσπάθεια στην Ελλάδα.
Πρωτοστάτησε στην ίδρυση του πρώτου Ερασιτεχνικού Φωτογραφικού Σωματείου στην Ελλάδα, όπου ονομάστηκε "Σύνδεσμος Ερασιτεχνών Φωτογράφων", Σ.Ε.Φ. Ήταν ο νούς και η ψυχή του Σωματείου.
Πρώτος πρόεδρος εξελέγη ο ίδιος και έβαλε τις βάσεις για όλες τις δραστηριότητες του συλλόγου. Τότε κυκλοφόρησε από τον σύλλογο και το πρώτο βιβλίο φωτογραφικής ορολογίας στα ελληνικά.
Ο Σ.Ε.Φ μαζί με τον Σύλλογο Επαγγελματιών Φωτογράφων οργανώνει στο Ζάππειο και την πρώτη του πανελλήνια έκθεση.
Το σωματείο λειτούργησε μόνο για τρία χρόνια. Μπήκαν όμως οι βάσεις για το ξεκίνημα της Ερασιτεχνικής Καλλιτεχνικής Φωτογραφίας στην Ελλάδα. Αυτός ο μικρός σύλλογος υπήρξε και η θερμοκοιτίδα για την ίδρυση αργότερα της ΕΦΕ, το 1952.
κείμενο:J.Eco
πηγή: "Ελληνική Φωτογραφία" 1976
'Ηταν ένθερμος οπαδός της φωτογραφίας και από τους πρώτους που θέλησε να μεταδώσει τις γνώσεις του. 'Ετσι το 1932 θεώρησε ότι έφτασε ο καιρός για την πρώτη ομαδική προσπάθεια στην Ελλάδα.
Πρωτοστάτησε στην ίδρυση του πρώτου Ερασιτεχνικού Φωτογραφικού Σωματείου στην Ελλάδα, όπου ονομάστηκε "Σύνδεσμος Ερασιτεχνών Φωτογράφων", Σ.Ε.Φ. Ήταν ο νούς και η ψυχή του Σωματείου.
Πρώτος πρόεδρος εξελέγη ο ίδιος και έβαλε τις βάσεις για όλες τις δραστηριότητες του συλλόγου. Τότε κυκλοφόρησε από τον σύλλογο και το πρώτο βιβλίο φωτογραφικής ορολογίας στα ελληνικά.
Ο Σ.Ε.Φ μαζί με τον Σύλλογο Επαγγελματιών Φωτογράφων οργανώνει στο Ζάππειο και την πρώτη του πανελλήνια έκθεση.
Το σωματείο λειτούργησε μόνο για τρία χρόνια. Μπήκαν όμως οι βάσεις για το ξεκίνημα της Ερασιτεχνικής Καλλιτεχνικής Φωτογραφίας στην Ελλάδα. Αυτός ο μικρός σύλλογος υπήρξε και η θερμοκοιτίδα για την ίδρυση αργότερα της ΕΦΕ, το 1952.
κείμενο:J.Eco
πηγή: "Ελληνική Φωτογραφία" 1976